Om skrivprocesser, skrivprojekt, tänkande och läsande. Och kanske lite allmänt svammel.

4 februari 2016

Tulpaner och att ge bort arbete gratis.

Bestämde att jag fick köpa tulpaner när jag fick reda på att jag klarat hebreiskatentan. Fick besked om den andra kursen idag med, hela förra terminen är klarad. Puh, den var för tung, men den är över. Och med tulpaner och mumin-paket med näsdukar så känns det nästan som vår, i alla fall mer än när det var värmeljus och hushållspapper och sladdar och böcker och papper och några tekoppar och.. lite annat på bordet.

Grubblar på det här med att ge bort texter gratis eller mycket billigt. Läste den här texten om ett rimligt pris på handstickade vantar för ett tag sen (rimligt pris: ca 20 000 kr/par) och har tänkt på det sen. Har inga problem med att sälja virkade saker billigt, kanske för att det bara är en hobby, och för att jag vet att det är som välgörenhet, jag gör mig ingen illusion av att jag får en skälig lön, det är mer som att jag låter folk betala lite för att jag ska kunna få göra dem glada och ge dem vad de önskar, och så får jag lite pengar till garn till egna projekt som bonus. Förstår dem som hellre ger bort gratis än säljer till underpris, det är ett sätt att behålla respekten för värdet av sitt eget arbete, men jag skulle helt enkelt inte ha råd med det.

Med texter är det en annan sak, för mig. För att jag tar mitt skrivande mer på allvar. Och är kluven till att ge bort. Alltså jag menar inte bloggtexter eller så, det finns en sån väldig mängd texter som med självklarhet är gratis nuförtiden, jag menar att ge bort eller sälja mycket billigt för att trycka i något sammanhang. Det finns så många som vill bli publicerade så det är nog inte svårt att hitta gratis texter för dem som vill. Men det betyder inte att jag vill eller måste ge bort mina. Det betyder inte att jag måste vara glad för att jag får vara med (fast jag brukar vara det, vilket ju komplicerar det hela mer).

Samtidigt är publicerade texter bra reklam, jag är inte kändis, jag har ingen budget för att göra reklamkampanjer. Att bli läst är ett sätt att bli hittad, få människors intresse. Vilket såklart underlättar att få något sålt. Noll kronor för reklam är ju rätt billigt, om man ser det från det hållet.

Ja, jag kan inte riktigt bestämma mig för någon konsekvent hållning, så jag gör lite olika och lite som jag känner för i stunden. Och är väl medveten om att det för de flesta är en hopplös utopi att få ihop en rimlig timlön för sitt skrivande, eller att kunna leva på det. Även om man blir utgiven av ett seriöst förlag och så.

Hur tänker ni om det? Om ni skriver: hur gör ni?

Själv skickade jag iväg några texter nu för en stund sen, för att Argument söker dikter till boken Kyrkoårets gudstjänster. De var väldigt gamla. Kanske är det min kompromiss just nu, att jag mest ger bort texter (eller erbjuder gratis, det är ju inte alltid nån vill ha dem) som bara blivit liggande, som inte har något sammanhang och som jag inte tänkt mig att göra något med, men som jag tycker är lite synd om de bara ska stanna där. Inte i byrålådan, för där har jag inte mina texter, utan i den där mappen i datorn, med sånt jag skrivit och ändå tycker om, fast som liksom är hemlöst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar