Om skrivprocesser, skrivprojekt, tänkande och läsande. Och kanske lite allmänt svammel.

27 februari 2016

Isbjörnar.

Idag är det internationella isbjörnsdagen. Det är en dag som handlar om isbjörnar, såklart, och också om klimatförändringar, eftersom isbjörnen är ett av de djur som är sårbara och drabbas hårt av klimatförändringarna.

Av ren slump (faktiskt) har jag för några dagar sen läst om Låt isbjörnarna dansa av Ulf Stark. Det är en djupt sorgsen bok, och kanske därför är jag mottaglig för humorn i den också. Tycker mycket om den, vet inte hur många gånger jag läst den. Ganska många. Kan ju vara också för att det går att läsa den på en kväll eller så. Tjockare böcker är ju jobbigare att läsa många gånger hur bra de än är, för det tar mer tid.

I vilket fall rekommenderar jag den. På boken står det att den rekommenderas från 12 år. Låter lätt som att den inte rekommenderas till vuxna, men jag rekommenderar den till alla. Kanske ännu mer till vuxna. Vuxna kan behöva komma ihåg hur det är att vara barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar