Om skrivprocesser, skrivprojekt, tänkande och läsande. Och kanske lite allmänt svammel.

21 januari 2016

Vad ska jag göra med alla orden?

Det finns så mycket mer tid än kraft just nu, så jag gör sånt jag kan. Försöker liksom röja undan hindren, så det ska finnas bättre möjligheter att fokusera sen. Jag hade redan bestämt att denna veckan fick vara till vila och lite vad som helst, och det blev väl ännu viktigare nu med förkylningen, blev ännu värre med tröttheten efter tentorna av det.

Jag får en del gjort iaf, även om det inte blir något storslaget jobbande på någon bok.

Jag hittade en ny pärm till romanprojektet, och ett typsnitt som känns bättre att ha nu när jag ska jobba med den (Bitstream Charter, till stor del för att det är ett lite bredare typsnitt, vilket gör att jag tycker att kursivt blir snyggare och lättare att läsa). Jag hittade två namn som jag tror att två av karaktärerna ska heta (Moa och Anton) och jag hittade kalendrar som går bra att skriva ut och som enkelt ger översikt över tiden, vilket verkligen behövs för detta projektet.

Och så gör jag en massa annat, sånt som står på att göra-listan och som är skönt att få undan. Ordnar med pärmen med ekonomipapper, så den får en ny del för detta året, och så att papperna till deklarationen är färdiga, förra året sammanfattat liksom. Tvättar mina kläder, städar undan julen, letar upp kurslitteratur för kursen jag ska läsa i vår. Kollar efter kurser som går i höst, tänker på vad jag egentligen vill. Ansöker om förlängd anpassning pga funktionshinder. Lägger ut gammal kurslitteratur så nån annan kan köpa den. Och en del annat. Känns bra, som ett berg att ta mig igenom, ett berg som inte är ivägen sen.

Idag har jag googlat efter bokförlag, tänkt på om jag ska skicka en diktsamling som blivit refuserad av de stora förlagen till några fler. Det är så få som vill ha såna manus av okända människor. De får för många, jag vet. Och så sitter jag här med min diktsamling och vet inte om jag ska ge upp, lägga undan den, eller om jag ska göra en bok av den själv.

Jag är värdelös på marknadsföring, det är mest det. Annars har jag inga problem att genomföra det, jag gillar layoutandet och sådär. Fast å andra sidan säljer lyrik inte så mycket i vilket fall, så kanske inte finns så mycket att förlora på det, att ge ut den själv. Lär ju inte bli några ex alls sålda om den ligger kvar i byrålådan bara.

Ja. Jag behöver nog tänka på allt möjligt just nu, hitta konturerna för vad jag behöver jobba med, så jag kan lägga upp arbetet sen. Och behöver dricka mycket te i soffan tillsammans med katten. Läsa någon roman eller titta på någon film. Låta tid gå utan att för mycket kraft går åt. Låta mig vila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar